Tuesday 26 March 2013

Uniknya Negaraku

Salam semua, ini kali saya nak kongsi satu bahasa iaitu bahasa Iban.
Pertama kali saya dengar bahasa Iban, saya sangkakan bahasa Thailand atau Siam, lama kelamaan saya sudah biasa dan faham sikit-sikit. Kami dalam rumah ada 10orang, 5 daripadanya berbangsa Iban.
Buat pengetahuan pembaca, bahasa Iban juga merupakan bahasa yang sering digunapakai dalam pertuturan sesetengah masyarakat di Malaysia iaitu di negeri Sarawak.

Contoh di bawah merupakan contoh yang perkataannya hampir sama dengan bahasa Melayu:
Makan- makai
Berjalan- berjalai
Pulang- pulai
Panjang- panjai
Mandi- mandi

Contoh seterusnya merupakan perkataan-perkataan yang biasa dituturkan:
Aku/ saya- aku
Kamu/ awak- nuan, dik, kuak
Di mana- dini
Ke mana- kini
Ke sana- kin
Ke sini- kitu
Nadai- tiada
Ada- bisi
Belum- bedau
Sudah- udah


Semoga pembaca dapat ilmu serba sedikit tentang bahasa Iban.


No comments:

Post a Comment